
KŘÍŽOVÉ CESTY
KŘÍŽOVÉ CESTY
Již od roku 2012 naše společenství pracuje na hudebně divadelních přiblížení umučení našeho Pána Ježíše. Tyto pásma jsou prokládána chytlavými písněmi, které pomáhají přiblížit sled události Ježíšové smrti na kříži.
JAK se modlit křížovou cestu (podle Vojtěcha Kodeta)
Křížovou cestu jsou křesťané zvyklí se modlit především v pátek a v době postní, protože si skrze ni připomínají Ježíšovo utrpení a smrt za nás a pro nás. Většinou se křížovou cestu modlíme společně. Křížovou cestu je možné pojmout i jako osobní modlitbu, v níž chceme na své vlastní životní cestě nově potkat Krista. Proto je možné se ji modlit kdykoliv, nejen v době postní, a není dokonce ani nutné se ji pomodlit naráz celou. Někdy nám postačí jen několik zastavení, nebo dokonce jen jedno. Důležité je naučit se spojovat svoji životní cestu s jeho cestou, otevřít se pro to, co nám chce říci, zahlédnout ho přítomného v tom, co prožívám, a sjednotit se s ním ve svých postojích, smýšlení a jednání.
V modlitbě nejde o krásná slova nebo úvahy
Jak výstižně napsala sv. Terezie z Avily, modlitba je především "důvěrný vztah přátelství, častý rozhovor o samotě s tím, od něhož víme, že nás miluje" (Život VIII,5). V modlitbě tedy nejde především o krásná slova nebo úvahy, ale o vztah od srdce k srdci, o proudění lásky od Boha ke mně a ode mě k Bohu. Na prvním místě je tady třeba vnímat Ježíše, vnímat, co pro mě dělá a co mi říká, abych na to mohl odpovědět slovy a následně i konkrétním jednáním. To předpokládá duchovně otevřené oči a uši, touhu po setkání s ním a ochotu poslouchat.
Je třeba se pro modlitbu rozhodnout
Chceme-li se opravdu modlit, a ne se jen něco "odmodlit", je třeba se pro modlitbu rozhodnout, což v praxi znamená vyčlenit si na ni čas a zvolit si pro ni vhodné místo. Mohu být tiše na jednom místě a kvůli lepšímu soustředění si před sebe položit kříž nebo zapálit svíci. Mám-li možnost, mohu se modlit pomocí obrazových zastavení křížové cesty v některém kostele nebo v přírodě, ale není to nutné.
U každé modlitby hodné toho jména je třeba si nejprve uvědomit Ježíšovu přítomnost, vstoupit do jeho přítomnosti a poprosit o Ducha svatého, o vnímavé srdce, abychom dobře rozuměli tomu, co nám Pán chce říci a v čem se nás chce dotknout. K tomu je možno použít i úvodní modlitbu, nebo se v tomto duchu pomodlit vlastními slovy.
Pak už je třeba jen pomalu si přečíst text spojený s konkrétním zastavením křížové cesty a tiše naslouchat Božímu slovu, které je v něm ukryté. Mohu se ptát Pána, v čem se mě dané slovo týká, a posléze prosit o milost proměnění mysli podle mysli Kristovy (srov. Flp 2,5n). Jinými slovy, mohu prosit, abych mocí Kristova Ducha dokázal ve své konkrétní situaci myslet, mluvit a jednat, jak by jednal Kristus na mém místě.
PROČ se modlit křížovou cestu? (podle Vojtěcha Kodeta)
Již dva tisíce let nás posiluje jistota víry, že na život nejsme sami. Těsně před svým návratem k Otci přislíbil Pán Ježíš svým učedníkům: "Já jsem s vámi po všechny dny až do konce světa!" (Mt 28,20). Tím ale řekl totéž i všem generacím věřících, vždyť on žije a je "stejný včera i dnes i navěky" (Žid 13,8). Každý z věřících v Krista na sobě může zakoušet jeho věrnost tomuto zaslíbení; stačí, že se mu s vírou otevře a spolehne se na něj.
Propojit vše těžké v našem životě s Kristem
Modlitba křížové cesty potom není jen příležitost, jak si uvědomit, že náš život je plný temných a bolavých skutečností; to víme i bez ní. Je to především jedinečný způsob, jak vědomě propojit to těžké v našem životě s Kristem a s mocí jeho lásky, jak si uvědomit a prožít, že na životní těžkosti nejsme sami. Je tu Pán, který se nás chce ujmout a provést nás každým údolím smrti (srov. Žl 23,4), dát nám i v temnotách toho, co prožíváme, zakusit svoji přítomnost. Vždyť pro něho "žádná tma není temná; noc jako den svítí, temnota je jako světlo" (Žl 139,12).
Žít v Ježíšově přítomnosti však neznamená pouhé vágní vědomí toho, že Bůh někde je a nějak o nás ví... Svým vtělením s námi Ježíš navždy spojil svůj život, a to tak intenzivně, že všechno, co žijeme, prožívá spolu s námi. Říká to zřetelně ve svém podobenství o posledním soudu (srov. Mt 25,31-46), kdy se ztotožňuje s hladovými, žíznivými, s těmi, kteří jsou na cestách, kteří trpí nouzí, nemocemi a pronásledováním. Jako by nám tím chtěl říci: "Byl jsem s tebou, když jsi měl hlad, když jsi byl nemocný, když jsi trpěl samotou a úzkostí, když jsi byl nespravedlivě osočován..."
Ježíš nám rozumí zevnitř
On je s námi jinak než ostatní lidé. Naši bližní jsou s námi jakoby "zvenčí". Snaží se nás pochopit, potěšit, podat nám pomocnou ruku. Avšak Ježíš, který přebývá v našich srdcích, je s námi "zevnitř". To je úplně jiná úroveň a kvalita sdílení, lásky a pomoci. Není s námi jako ten, kdo nás na chvíli navštíví a projeví svůj soucit, nabídne pomoc, a pak se vrátí domů, ke svým starostem a ke své práci. Ježíš s námi spojil svůj život naprosto a navždy: my jsme v něm a on je v nás, tedy všechno, co prožíváme, prožívá s námi. Rozumí nám zevnitř, vždyť jsou to naše starosti, trápení, naše nemoci a bolesti, které na sebe vzal - jakožto zaslíbený Boží služebník, muž bolesti, znalý utrpení (srov. Iz 53,3-5). Právě proto, že náš Pán prošel křížovou cestu před námi, neboli prošel utrpením ve všech možných podobách, je nám i v našem trápení blízko a rozumí nám. Jak říká Písmo: "Náš velekněz není takový, že by nebyl schopen mít soucit s námi, slabými. Naopak! Vždyť on sám byl vyzkoušen ve všem možném jako my, ale nikdy se nedopustil hříchu" (Žid 4,15).
To je pro nás důvod, proč si nezoufat ani v těžkých situacích života a proč nepropadat beznaději při pohledu na stav světa kolem nás. Právě Kristova přítomnost v našem životě je cestou, jak dobře projít i obdobími nesnadnými, jak neztratit naději v životních zkouškách. Ale nejen to, cílem není těžkosti pouze dobře "zvládnout" - ve spojení s Kristem může být všechno těžké, co prožíváme, Boží mocí proměněno v životodárnou zkušenost. Pokud se svými slabostmi a dokonce i selháními přijdeme k Pánu, mohou se stát prostorem pro vylití nové milosti (srov. Řím 5,20). A v neposlední řadě - ze zkoušek můžeme vyjít proměněni my sami, tak jako náš Pán, kterého Duch vyvedl na poušť, kde byl pokoušen, ale z pouště se vrátil plný Boží moci (srov. Lk 4,14). Díky jeho vítězství nad zlem a nad smrtí se proto může i každé naše trápení stát cestou a mít v našem životě hluboký smysl.
Naše slabost - cesta záchrany
Ježíšovo utrpení a jeho cesta skrze lidskou bolest a slabost, ve které se zjevila nesmírná Boží moc a Boží moudrost (1 Kor 1,23-24), je základní cestou k pochopení a proměnění našeho života. Není divu, že apoštol Pavel zvolil velmi radikální vyjádření: "Rozhodl jsem se totiž, že u vás nechci znát nic jiného než Ježíše Krista, a to ukřižovaného" (1 Kor 2,2). V Ježíšově utrpení nejde o božské divadlo, ale o zjevení velikosti Boží lásky k nám: zde trpí Bůh pro člověka, skrze utrpení nás vykupuje a svým utrpením se ztotožňuje s každým trpícím.
Tím pro nás také otevřel cestu záchrany skrze naši slabost. To, co ze slabosti v jakékoli podobě dělá něco negativního a nepřijatelného, je především nepřítomnost Boha, naše vzdálenost od zdroje milosti a lásky Boží, uzavřenost do nás samotných. Křížová cesta může být tedy jedinečným nástrojem, jak se ještě úžeji spojit s Kristem a zakusit milost uzdravení. Na Něm se naplnilo starozákonní proroctví: "Jeho rány nás uzdravily" (Iz 53,5; 1 Petr 2,25). A tyto rány mají moc nás stále uzdravovat a proměňovat.
Zastavení, která nejsou v Bibli
Snad zbývá dodat, proč v křížové cestě rozjímáme i nad zastaveními, která nejsou doložena svědectvím Písma. Odpověď je prostá: sám lidský život vytvořil tato zastavení, ve kterých lidé nechtěli zůstat sami. Dnes už nejsme schopni zrekonstruovat Ježíšovu cestu od Piláta až na Golgotu přesně krok za krokem. Ale zastavení, která vytvořila křesťanská tradice, jsou vyjádřením víry, že Ježíš je s námi v každé situaci, i když to necítíme, a že může všechny těžké chvíle našeho života proměnit svou mocnou přítomností.
Modlitba křížové cesty je tedy příležitost, abychom ho na své vlastní cestě rozpoznali; ne jako toho, kdo stojí mimo nás, kdo sleduje, jak ji zvládáme, ale jako toho, kdo žije, raduje se a trpí v nás. Je to příležitost pro setkání s ním ve vlastním srdci, které často bývá životními trápeními sevřené, neschopné přijmout lásku Boží ani lidskou.
Křížová cesta pro děti
Pán Ježíš byl souzen, ačkoliv byl úplně bez viny. My svou vinu neradi přiznáváme, všelijak se omlouváme a třeba i zalžeme.
- Pane Ježíši, nauč nás přiznat se k chybě, i kdyby nás měl stihnout za to trest.
2.zastavení - Ježíšův kříž
Klaníme se Ti, Pane Ježíši Kriste a děkujeme Ti, neboť svým křížem jsi vykoupil svět.
Pán Ježíš se nebránil nespravedlivému rozsudku. Vzal kříž. My se bráníme, ospravedlňujeme a snažíme se vyhnout výtkám i trestu.
- Pane Ježíši, dej nám sílu, abychom neutíkali před trestem, který si zasloužíme.
Smiluj se nad námi, Pane Ježíši.
Smiluj se nad námi.
3.zastavení - Ježíšův první pád
Klaníme se Ti, Pane Ježíši Kriste a děkujeme Ti, neboť svým křížem jsi vykoupil svět.
Křížová cesta byla těžká. Ježíš byl unavený, slabý a tak brzo upadl. Ale zase vstal.
- Pane Ježíši, dej nám sílu, abychom vydrželi u práce nebo učení, i když se nám do toho nechce.
Smiluj se nad námi, Pane Ježíši.
Smiluj se nad námi.
4.zastavení - Ježíš potkává Pannu Marii
Klaníme se Ti, Pane Ježíši Kriste a děkujeme Ti, neboť svým křížem jsi vykoupil svět.
Jak byl Pán Ježíš rád, když potkal svou maminku. Měl ji moc rád a věděl, že mu chce pomáhat. My maminku někdy zlobíme.
- Odpusť nám to , Pane Ježíši a nauč nás, abychom své rodiče měli stejně rádi, jako Ty.
Smiluj se nad námi, Pane Ježíši.
Smiluj se nad námi.
5.zastavení - Ježíš potkává Šimona
Klaníme se Ti, Pane Ježíši Kriste a děkujeme Ti, neboť svým křížem jsi vykoupil svět.
Šimon nepomáhal ochotně. Museli ho donutit. Nám se také nechce mýt nádobí, chodit nakupovat, uklízet a jinak pomáhat.
- Pane Ježíši, připomínej nám, že na naši pomoc čekáš Ty.
Smiluj se nad námi, Pane Ježíši.
Smiluj se nad námi.
6. zastavení - Ježíš potkává Veroniku
Klaníme se Ti, Pane Ježíši Kriste a děkujeme Ti, neboť svým křížem jsi vykoupil svět.
Veronika byla ochotná a statečná. Na ni koho se neohlížela a hned podala Ježíši kapesník, aby si mohl utřít tvář. Ježíš ji za to odměnil.
- Pane Ježíši, nauč nás pomáhat rychle a ne kvůli odměně. Jen tak. Jen proto, že to někdo potřebuje.
Smiluj se nad námi, Pane Ježíši.
Smiluj se nad námi.
7. zastavení - Ježíšův druhý pád
Klaníme se Ti, Pane Ježíši Kriste a děkujeme Ti, neboť svým křížem jsi vykoupil svět.
Ježíš upadl podruhé. nebyl nešika. Jen už neměl dost sil.
- Pane Ježíši, ať se nesmějeme nikomu, komu se něco nedaří, ale ať se spíš snažíme pomáhat.
Smiluj se nad námi, Pane Ježíši.
Smiluj se nad námi.
8.zastavení - Ježíš potkává ženy jeruzalémské
Klaníme se Ti, Pane Ježíši Kriste a děkujeme Ti, neboť svým křížem jsi vykoupil svět.
Našlo se několik žen, kterým bylo Ježíše líto. Ježíš si toho všiml, zastavil se u nich a promluvil s nimi.
- Pane Ježíši, ať si dovedeme všimnout těch, co jsou smutní a umíme je nějak po těšit.
Smiluj se nad námi, Pane Ježíši.
Smiluj se nad námi.
9.zastavení - Ježíšův třetí pád
Klaníme se Ti, Pane Ježíši Kriste a děkujeme Ti, neboť svým křížem jsi vykoupil svět.
Ježíš znovu upadl, ale do cíle ještě zbýval kus cesty. Nemohl ležet a odpočívat. Musel se zvednout.
- Pane Ježíši, pomoz nám bránit se pohodlnosti - třeba tehdy, když se nám nechce ráno vstávat.
Smiluj se nad námi, Pane Ježíši.
Smiluj se nad námi.
10.zastavení - příprava na Ježíšovo ukřižování
Klaníme se Ti, Pane Ježíši Kriste a děkujeme Ti, neboť svým křížem jsi vykoupil svět.
Pána Ježíše svlékli ze šatů. Celé tělo měl rozbité od bičování i od pádů pod křížem.
- Dáváš nám zdravé tělo, Pane Bože, děkujeme Ti. Nauč nás žít tak, abychom je uchovali zdravé.
Smiluj se nad námi, Pane Ježíši.
Smiluj se nad námi.
11.zastavení - Ježíšovo ukřižování
Klaníme se Ti, Pane Ježíši Kriste a děkujeme Ti, neboť svým křížem jsi vykoupil svět.
Pána Ježíše přibili na kříž. Jak to muselo bolet! Zrovna tak ho bolí každý náš hřích.
- Dej, ať na to myslíme, Pane Ježíši! Ať nezapomeneme, že neposlušnost, neláska a vytahování nad druhé, i všechno ostatní ošklivé, jsou hřebíky, které Tě zraňují.
Smiluj se nad námi, Pane Ježíši.
Smiluj se nad námi.
12.zastavení - Ježíšova smrt
Klaníme se Ti, Pane Ježíši Kriste a děkujeme Ti, neboť svým křížem jsi vykoupil svět.
Pán Ježíš dal za nás život. Prolil svou krev. Při každé mši svaté se to opakuje. Své Tělo a Krev nabízí jako pokrm ve sva tém přijímání.
- Dej, ať hodně často a s užitkem přijímáme tvé Tělo a Krev, Pane Ježíši!
Smiluj se nad námi, Pane Ježíši.
Smiluj se nad námi.
13.zastavení - Ježíšovo mrtvé tělo na klíně matky
Klaníme se Ti, Pane Ježíši Kriste a děkujeme Ti, neboť svým křížem jsi vykoupil svět.
Je pár lidí zůstalo pod křížem do konce. Jen několik pomáhalo Pána Ježíše uložit do hrobu. Ostatní se báli nebo neměli zájem.
- Dej nám sílu, Pane Ježíši, abychom Ti zůstali věrní.
Smiluj se nad námi, Pane Ježíši.
Smiluj se nad námi.
14.zastavení - Ježíšův pohřeb
Klaníme se Ti, Pane Ježíši Kriste a děkujeme Ti, neboť svým křížem jsi vykoupil svět.
Ježíš byl uložen do hrobu, ale za tři dny z něho slavně vyšel živý, vítězný.
- Radujme se, že smíme patřit do tvé církve, Pane Ježíši, že s Tebou můžeme žít a vítězit. Ochraňuj Svatého Otce naše biskupy, kněze a všechny křesťany, aby pomáhali rozšiřovat Tvou církev a ukazovali všem lidem po celém světě, jaká je to krása být křesťanem, člověkem vykoupeným ze hříchu, smrti, zla a všeho, co kazí život.
Smiluj se nad námi, Pane Ježíši.
Smiluj se nad námi.
Pro děti 2. Pastorace.cz [online]. Copyright © 2000 [cit. 21.04.2022]. Dostupné z: https://www.pastorace.cz/tematicke-texty/pro-deti-2